Madkamp på grund af følsomme svælgreflekser

12. oktober 2009

Alder:
5 mdr.

Madkamp på grund af følsomme svælgreflekser

Kære Helen

Jeg må igen have din hjælp til min søns spisevaner. Han er nu 5 mdr. Han har altid kastet meget op efter måltiderne og fik for nylig en lille spisevægring. Nu går det lidt bedre, ikke mindst fordi vi har fundet en del af årsagen til det.

Han er jo i den alder hvor alting skal puttes i munden og det giver ham tit brækfornemmelser. Samtidig begyndte han at kaste op når jeg lavede hans skemad lidt tykkere end ”næsten flydende”. Vand i kop eller med hældetud (som du anbefalede) ender også galt.

Jeg snakkede med vores læge og hun siger at han har meget aktive/følsomme svælgreflekser. Min SP kalder det brækrefleksen, og det forklarer jo en del. Jeg er ikke sikker på at det er hele forklaringen på problemerne, men en stor del af skylden har det vist. Og med den viden i bagagen kan vi lettere tage hensyn til ham og det har forbedret situationen væsentligt. Samtidig har vi accepteret at han ikke har den enorme appetit som han lagde ud med og vi har (næsten) sluttet fred med de 500-700 ml han får dagligt.

Du har før sendt mig en spise/soveplan, men den er desværre lidt svær at følge. Lige nu gør vi sådan:

Morgen 7.30-8 vågner og får en tår vand
Morgen 8-9: flaske
Puttes til lur ca kl. 9.30
Frokost 12-12.30: flaske
Puttes til lur ca. 14.00
Eftermiddag ca. 16: grød ca. 1/2 dl, vand i flaske
Sen eftermiddag/tidlig aften: lille lur
Aften 18-18.30: Flaske
Puttes til natten ca. 20.30
Sen aften 22.00: drømmemåltid
I løbet af dagen desuden ca. 150 ml vand i flaske, som han elsker.

Det tidlige morgenmåltid kl 5 har vi droppet. Han er fortsat urolig på dette tidspunkt, men han vil ikke have mad. Jeg har prøvet at tage ham op, men han vil ikke spise, og gør han det alligevel så kaster han det hele op igen. Så han får sutten i stedet for og sover videre. Om morgenen har vi erfaret at han lettest holder maden i sig, hvis han får lov til at vente 30-45 min før han får mad. Det er ikke noget problem, da han ikke virker sulten. ...

Annonce

... Han spiser som regel meget lidt og meget uroligt ved morgenmåltidet.

Resten af dagen går det lidt bedre. Lige nu får han kun skemad 1 gang, da det erstatter en flaske. Han får jo i forvejen kun 4 flasker i døgnet og hvis en mere forsvinder så ryger han nok ned på ca 400-500 ml MME. Er det ikke for lidt i hans alder?

Jeg har prøvet at gøre intervallerne mellem måltiderne kortere, men det vil han ikke være med til. Har du forslag til forbedringer?

Jeg har accepteret at hans appetit er dalet, men jeg er stadig bekymret fordi han virker slet ikke glad for at spise på noget tidspunkt og hans ”jeg er sulten”-tegn er meget svage. Hvis han ikke får mad med det samme, så ”glemmer” han sulten og så kan der godt gå en time før den kommer igen.

Han er fortsat ofte urolig under måltiderne; virrer med hovedet, vrider sig og skubber til flasken med hænderne. Men han holder suget om flasken, så jeg går ud fra at han gerne vil spise. Skemåltiderne er stadig lidt spændende, men han mister alligevel hurtigt koncentrationen. Særlig hvis han får ”aktiveret” svælgrefleksen med brækfornemmelser som følge. Lige nu sidder han i skråstolen. Det er ikke optimalt, men hvis jeg har ham på skødet kan jeg ikke fange hans opmærksomhed. Skeen er ikke nok. Men når jeg fanger hans opmærksomhed, så spiser han gerne med ske. Bedst er det hvis far sidder med ham, men han er her jo ikke i løbet af dagen. Hvornår må vi bruge højstolen til måltiderne?

Jeg er meget forvirret over disse blandede signaler. Jeg er tit i tvivl om hvad han vil eller ikke vil. Jeg vil så gerne gøre det rigtige, men han virker aldrig tilfreds. Hertil skal dog siges at når det ikke handler om mad, så er han meget nem.

Han græder sjældent og sender meget tydelige signaler om hvad han vil. Han sover rigtig fint, er glad, kontaktsøgende/-givende og udvikler sig i rivende fart. I sidste uge grinede han højt og klukkende for første gang. Det er den mest vidunderlige lyd!

Venlig hilsen Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.